Standard prosedyre ved datangrep eller sikkerhetsbrudd

tegneserie-sikkerhetsenter-1

Dette gjør du dersom du opplever sikkerhetsbrudd eller datangrep

Scenario Kategori Hendelseshåndtering
Du har klikket på en lenke som viser seg å være skadelig/ondsinnet. 🟡 Følg standard prosedyreplan
Hvis datamaskinen din har fått, eller du mistenker at den har fått virus. 🟡  Følg standard prosedyreplan
Dersom du vet eller har mistanke om at passord og/eller brukernavn er på avveie. 🟡 Følg standard prosedyreplan
E-post som sendes ut i ditt navn som er falske. 🟡  Følg standard prosedyreplan
Mistet/frastjålet PC eller mobil. 🟠 Kontakt AGS direkte
Data blir endret, eller blir borte/mistenkelig endret fra skytjenester.

🟠

Følg standard prosedyreplan
Maskinen din blir kryptert av løspengevirus.

🟠

Skru av og koble fra maskinen av nettverket. Kontakt AGS
Hvis du forstår at bedriften er hacket, eller at data er på avveie.

🔴

Informer daglig leder og kontakt AGS så raskt som mulig 

 

Kategorier for sikkerhetsbrudd

Kategori Risiko Beskrivelse
🟡 Lav Potensiell innvirkning. Kan løses med begrensede ressurser og har ingen vesentlig påvirkning på forretningsdrift.
🟠 Middels Betydelig innvirkning. Kan kreve omfattende respons og kan forstyrre sentrale forretningsprosesser.
🔴 Høy Kritisk innvirkning. Krever umiddelbar og omfattende respons, kan true organisasjonens eksistens.

 

 

 AGS IT-partner - standardprosedyre for håndtering IT-sikkerhetstrusler 

1 AGS er kontaktet og varsles om datangrep eller sikkerhetsbrudd
2 AGS kontakter daglig leder eller sikkerhetsansvarlig i den aktuelle bedriften, og avklarer hvorvidt hendelsen er reel eller ikke.

Hvis ikke reell

Hvis reell

 

Saken avsluttes
 
 

1 Vurdere hendelsen eskalere dersom nødvendig (🟡🟠🔴)
2 Bytte passord, fryse konto eller isolere klientmaskinen
4 Skaffe kontaktinfo til bruker
5 Kontakte bruker/daglig leder for å informere om tiltak