Avtale om brannmur og nettverk

Viktig informasjon banner

 

Her er siste oppdaterte utgave av vilkårene for avtale om drift av brannmur og nettverk



1. Partene
  • Partene i denne avtalen omtales som Kunde og AGS IT-partner AS som leverandør, samlet omtalt som Partene.

 

2. Avtalen omfatter

  • Avtalen omfatter enten leveranse og drift av Cisco Meraki utstyr levert av AGS og/eller drift av eksisterende utstyr levert av tidligere leverandører eller AGS.   

Alternativ a)
Leveranse og drift av Cisco Meraki utstyr levert av AGS som (Brannmur-as-a-Service - BaaS), driftet WiFi eller driftet nettverksutstyr til Kunden (Network as a Service - NaaS). Avtalen omfatter kun Cisco Meraki utstyr som er levert av AGS IT-partner, og som er inkludert i abonnementet.

Alternativ b)
Drift av eksisterende utstyr som brannmur, WiFi og annet nettverksutstyr som ønskes å bli inkludert i driftstjenesten.
Merkevare produkter som er kompatible med driftstjenesten. 
(Aruba, Cisco Meraki, HPE, HP,  Zyxel, Ubiquiti, Fortinet, D-link, Cisco, Juniper, Ruckus, Watchguard mf.)

Prisliste på drift av eksisterende utstyr

Type enhet Pris pr. enhet pr. mnd.
Brannmur kr 199,-
WiFi kr 99,-
Switch kr 99,-
Etablering pr. nettverk/lokasjon Kr 1990,-

 

Alternativ c)
En kombinasjon av a) og b)

 

3. Avtalens gyldighet

3.1 Avtale omfatter drift og hardware levert av AGS IT-partner

  • Avtale som inneholder leveranse, drift og support av Cisco Meraki utstyr som (Brannmur-as-a-Service - BaaS), eller (Network as a Service - NaaS) og varer i 3 år fra avtaledato.
  • Avtalen utvides automatisk med 1 år av gangen etter at avtalen er utløpt dersom Kunde ikke har sagt opp avtalen 1 mnd. før utløpsdato.


2.3 Avtale omfatter drift av eksisterende utstyr

  • Avtalen som inneholder drift av eksisterende utstyr og varer i 1 år fra avtaledato.
  • Avtalen utvides automatisk med 1 år av gangen etter at avtalen er utløpt dersom Kunde ikke har sagt opp avtalen 1 mnd. før utløpsdato.
  • Drift abonnmenet kan flyttes over til nye enheter ved utskifting av eksisterende utstyr.

 

4. Brudd eller avkortning av avtalen

  • Dersom Kunde ønsker å avslutte avtalen må det skje skriftlig før den fornyes. Ved brudd eller avkortning av avtalen faktureres det resterende totalbeløpet av abonnementsperioden.

 

5. Prisjustering

  • Leverandøren forbeholder seg retten til å kunne foreta en årlig prisjustering 1. januar hvert år.

  • Leverandøren kan også justere pris ved fornyelse av avtaleperioden dersom prisen på underliggende tjenester økes vesentlig fra underleverandør, eller som følge av større valutaendringer på innkjøp av disse tjenestene.

 

6. Betalingsbetingelser

  • Avtalen faktureres månedlig med betaling er pr 14 dager dersom ikke annet er avtalt.Oppgitte priser er eks. mva

 

7. Endring av omfanget i Avtalen

  • Leverandør kan endre innhold, tjenester og betingelser i avtalen som blir gjeldende ved fornyelse av perioden. 

  • Leverandøren benytter Kundens til enhver tid antall aktive enheter til å bestemme fakturagrunnlaget for tjenesten ved fornyelse av avtale-perioden.
    Du finner nyeste versjon av avtalen her https://info.ags.no/brannmur-og-nettverks-avtale

 

8. Etablering av Brannmur-as-a-Service eller Network-as-a-Service

Etablering av tjenesten belastes med 990,- kr. pr. enhet. 

  • Dette gjelder også ved oppdatering til kraftigere modeller, abonnement og utvidelser av systemet basert på Kundens ønsker.
  • Ved førstegangs etablering av tjenesten er tilpasninger av standard grunnkonfigurasjon inkludert med inntil 2 timers arbeid pr. enhet.

Grunnkonfigurasjon

  • Aktivering av portal, lisens og tjeneste    
  • Aktivering og test av enhet, oppdateringer og programvare
  • Brannmur: Oppsett av enhet med internettkonfigurasjon, LAN IP og nettverkstjenester
  • WiFi: Oppsett SSID(er) og passord
  • Nettverks switch: Konfigurering av enhet og administrasjons konsoll.
  • Drift: Konfigurering av driftsenhet/agent mot kundens utstyr for overvåkning av nettverk
  • Mobil backup på Brannmur dersom dette er valgt.
  • AGS IT-partner forutsetter at Kunde har nødvendig informasjon og tilgang til internettleverandør og informasjon om lokalt nettverk, eller ønsket SSID og passord på trådløst nettverk, til at vi kan sette opp grunn konfigurasjon på utstyret. 

  • Videre tilpasninger og utvidelser, konfigurasjonsendringer, eller mer omfattende og tidkrevende spesialkonfigurasjon av f.eks. brannmurer belastes som Konsulentarbeid etter medgått tid.

 

9. Etablering for drift av eksisterende utstyr

Etablering av tjenesten belastes med 1990,- kr. pr. nettverk/lokasjon

Etableringen inkluderer

  • Aktivering av driftsportal, lisens og tjeneste
  • Klargjøring av driftsenhet/agent i kundens nettverk
  • Konfigurering av driftsenhet/agent mot kundens utstyr for overvåkning av nettverk

AGS IT-partner forutsetter at Kunde har nødvendig informasjon og tilgang til utstyr som skal driftes av tjenesten.
Videre tilpasninger, ekstraarbeider, support, utvidelser, konfigurasjonsendringer, eller mer omfattende og tidkrevende spesialkonfigurasjon av utstyret belastes som Konsulentarbeid etter medgått tid.

 

10. Driftstjenesten inkluderer

Avtalen omfatter enten leveranse og drift av Cisco Meraki utstyr levert av AGS og/eller drift av eksisterende utstyr levert av tidligere leverandører eller AGS.

Driftstjenesten inkluderer

  • Backup av konfigurasjon på enheter som støtter dette.
  • Varsling ved nedetid på nettverk
  • Varsel når enheter ikke kommuniserer eller er på nett
  • Overvåkning av trafikkmengde og internettkapasitet
  • Sømløs innlogging og oversikt over alle nettverkskomponenter
  • Dynamisk nettverkskart i sanntid
  • Oversikt over åpne porter
  • Varsel om nye enheter i nettverket
  • Historikk og trender i nettverket
  • Månedlig rapport

 

11. Nettverksutstyr

Ved leveranse av nettverksutstyr inkluderes følgende:

  • Maskinvare
  • Lisenser/abonnement
  • Konfigurasjon
  • Sikkerhets og service oppdateringer
  • Drift og Support
  • Service-portal med tilgang

 

12. Følgende er ikke inkludert i tjenesten

Dette er oppgaver som ikke er inkludert i tjenestene: 

  • Montering hos Kunde
  • Kabling
  • On-site-support, drift og feilsøking.

 

13. Leverandørens utstyr

  • Utstyr som er levert av AGS IT-partner og som er en del av tjenesten eies av AGS IT-partner, og skal leveres tilbake ved oppsigelse av tjenesten. Dette gjelder også driftsenheten/agent som er utplassert hos kunden.

  • Kunden er ansvarlig for utstyret i abonnements perioden. 

  • Dersom utstyret ikke leveres tilbake ved opphør av abonnementet, kan AGS IT-partner fakturere et vederlag som tilsvarer den økonomiske verdien av det utstyret som er levert til Kunden.

 

a) Brannmurer

  • Brannmurer leveres i ulike versjoner med forskjellig ytelse og funksjonalitet. Det er først og fremst båndbredde, VPN ytelse, sikkerhetsprogramvare, innholdsfiltreringsfunksjonen og integrasjon av WiFi aksesspunkt som skiller modellene.

b) WiFi Aksesspunkt

  • WiFi Aksesspunkt leveres i ulike versjoner med forskjellig ytelse og funksjonalitet. Det er først og fremst ytelse og støttede WiFi standarder som skiller modellene. Aksesspunktene krever tilkobling til PoE switcher eller separate PoE injektorer.
  • WiFi dekning er avhengig av de rådende forhold i Kundens lokaler. AGS IT-partner kan bistå Kunden med å utarbeide dekningsplan og/eller gjøre målinger som en Konsulenttjeneste.

c) Switcher

  • Switcher leveres i ulike versjoner med forskjellig ytelse og funksjonalitet. Det er først og fremst antall nettverksporter, og støtte for PoE som skiller modellene.

 

14. Levering, montering og tilkobling 

  • Nettverksutstyret og driftsenhet/agent kan sendes Kunden dersom kunde selv ønsker å montere og integrere enheten(e) i eksisterende infrastruktur. 
    Tjenestene inkluderer ikke montering, kabling eller fysiske tilkoblinger ute hos kunde.


  • Kunden og AGS IT-partner kan avtale om å ta hånd om montering av utstyret som et Konsulentoppdrag. Et slikt oppdrag belastes Kunden etter medgått tid.

  • AGS IT-partner leverer utstyr ferdig konfigurert, lisensiert og driftet.

 

15. Innsyn i datatrafikk

  • AGS IT-partner har ikke rett til innsyn i trafikk som ikke er i direkte kommunikasjon med AGS IT-partner. AGS IT-partner kan derfor heller ikke ta ansvar for innholdet av denne trafikken.

  • AGS IT-partner kan dog i visse unntakstilfeller skaffe seg innsyn i trafikken i overensstemmelse med regler gitt av Datatilsynet, blant annet i tilfeller hvor det er grunn til å tro at trafikken utgjør eller kan utgjøre et teknisk problem for Kunden, AGS IT-partner eller andre som benytter nettet.

  • Her forutsettes det at Kunde har signert en databehandleravtale med AGS IT-partner 

 

16. Begrensinger og forbehold

  • Utstyret og driften av utstyret leveres med den funksjonalitet og de begrensninger som foreligger fra produsent. Det må beregnes at funksjonalitet kan endres fra tid til annen i nye versjoner av programvaren. Det må også tas høyde for at utgått garanti eller lisenser fra produsenten kan redusere funksjonaliteten til utstyret og driften av enhetene.

  • AGS IT-partner gir ingen garantier for oppnådd WiFi dekning.  Denne avtalen endrer på ingen måte produsentens rettigheter eller deres betingelser for bruk av utstyret.

     

17. SLA

  • Nettverksutstyr leveres med følgende SLA (Service Level Agreement).

 

SLA

Beskrivelse

  Proaktiv drift

  • Utstyret levert av AGS IT-partner vedlikeholdes av AGS IT-partner med de tilgjengelige service og sikkerhets oppdateringer som foreligger fra produsenten.

  Fri support

  • Alle henvendelser til AGS IT-partner som gjelder Tjenesten inkluderer inntil 15 minutter arbeide. Videre arbeide belastes Kunden som Konsulentoppdrag.

  Overvåkning

  • Utstyret overvåkes av AGS IT-partner for tekniske feil.

  Fri feilretting

  • Fri feilretting på utstyr er inkludert som en del av tjenesten

  Produsentgaranti

  • Kunde og AGS IT-partner forholder seg til gjeldende garantiregler fra Produsent ved feil eller mangler på utstyr.

  Erstatningsutstyr

  Låneutstyr

  • Dersom det er maskinvarefeil på nettverksutstyret og kunden ikke har ekstra reserveutstyr, har AGS IT-partner mulighet for å låne ut tilsvarende enhet dersom dette er tilgjengelig og kan benyttes til erstatningsutstyr er på plass fra produsent.

  Responstid

  • Senest innen 4 timer innenfor normal arbeidstid dersom sak er registrert direkte via Kundesenteret pr telefon, supportsiden eller chat.

  Support tid

  • Kl 08 – 16.00 Mandag – Fredag
  Support etter arbeidstid
  • Arbeid utover normal arbeidstid vil faktureres i henhold til følgende satser etter avtale med kunde:
  • Etter kl. 16.00 Timepris + 50%
  • Etter kl. 20.00 Timepris + 100%
  • Lørd./ helligd./ jul- og nyttårsaften Timepris + 100%

  På-stedet-service

  • Ved behov for tekniker på-stedet-service gjelder ordinær timepris etter kundeavtale eller supportavtale.

 

 

 

Annen Informasjon

 

Denne avtale er i 2 – to eksemplarer, hvorav partene har hvert sitt.

Kontaktpunkt til Kundesenter eller Personvernombud
• Support og servicetelefon 33 29 10 20

• Support kan også sendes inn via e-post til support@ags.no
• Eller bruk vårt supportsystem via vårt Kundesenter. 
• Saken registreres med eget id.nr., som gir tilgang og innsyn i saksgangen, samt muligheter for kommentarer til saksbehandler underveis. 
http://support.ags.no
• Melding til Personvernombud sendes til personvernombud@ags.no

 

Avtale om nettverk og brannmur Versjon 3.0 - Oppdatert 13.10.2025